Seminarieprogram fredag 4 april
eComExpo är kanske landets största mötesplats för dig som vill veta mer om hållbara transporter. Förutom utställare och möjlighet till provkörning av eldrivna fordon av alla slag, fanns här ett digert seminarieprogram. Två fullspäckade dagar med samtal om allt från vätgas och megawattladdning till drönarleveranser.
Moderator som leder oss under de två dagarna:
Pernilla Ström
är moderator, kolumnist, småföretagare och samhällsdebattör.
Elektrisk stadsdistribution – Utmaningar, framgångshistorier och vägen framåt
Elektrisk stadsdistribution är avgörande för hållbara transporter i stadsmiljöer, men övergången till eldrivna fordon innebär många utmaningar. I denna programpunkt tar vi upp både hinder och framgångar, och vi diskuterar vad som krävs för att påskynda omställningen. Du får höra från branschledare och pionjärer inom eldrivna lastbilar, som delar konkreta exempel från verkligheten. Målet är att ge en praktisk och tydlig bild av nuläget och visa hur vi tillsammans kan ta elektrisk stadsdistribution till nästa nivå.
Frågeställningar som diskuteras i denna programpunkt:
Vilka är de största utmaningarna för elektrisk stadsdistribution?
Infrastruktur:
Hur kan vi säkerställa att det finns tillräckligt med laddstationer i stadsmiljöer för att stödja en storskalig övergång till eldrivna lastbilar? Vad behövs för att laddinfrastrukturen ska vara praktisk för chaufförer?
Kostnader:
Hur kan företag hantera de initialt höga kostnaderna för att investera i eldrivna lastbilar och vilken roll spelar laddteknik utan sladd i att sänka kostnaderna?
Batterikapacitet och räckvidd:
Är dagens batterikapacitet tillräcklig för de krav som finns inom stadsdistribution? Vilka är chaufförernas erfarenheter när det gäller räckvidd i praktiken?
Vilka städer är föregångare i utvecklingen av elektrisk stadsdistribution?
Vad krävs för att övervinna kvarstående hinder?
Vilka teknologiska innovationer behövs för att ta elektrisk stadsdistribution till nästa nivå?
Hur kan vi påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur för att möta både dagens och framtidens behov?
Vilka ekonomiska incitament kan sättas på plats för att snabba på omställningen och göra det enklare för företag att investera?
Medverkande:
Pär Hildestrand, eMobility Manager, Mercedes-Benz Lastbilar Sverige.
Catherine Löfquist, Hållbarhetschef, Bring.
Karin Ebbinghaus, VD, Elonroad.
Accelererad omställning för nyttofordon: Strategier och lösningar
För att nå klimatmålen och minska transportsektorns utsläpp behöver vi påskynda omställningen av nyttofordon. Denna programpunkt fokuserar på strategier och lösningar för en snabbare övergång till hållbara fordon, samt hinder och konkreta åtgärder för industrin, beslutsfattare och andra aktörer.
Frågeställningar som hanteras i denna programpunkt:
1. Teknologiska och ekonomiska drivkrafter
Innovation, nya affärsmodeller och investeringar i hållbar teknik är avgörande för omställningen. Hur kan näringsliv och offentlig sektor samarbeta för att skapa incitament och påskynda utvecklingen? Vilka system finns för ruttomtimering och hur används AI för planering av transportvägar?
2. Regulatoriska och politiska bromsklossar
Lagstiftning och politiska beslut spelar en avgörande roll i omställningen, men kan samtidigt skapa hinder. Vilka regelverk försvårar omställningen, och hur kan de anpassas för att driva snarare än hämma utvecklingen?
3. Omvärldsläget och dess påverkan på omställningen
Geopolitiska spänningar, ekonomiska kriser och globala händelser påverkar förutsättningarna för hållbar omställning. Hur kan vi navigera osäkerheter och säkerställa att hållbarhetsarbetet inte bromsas av yttre faktorer?
4. Vägen framåt – samverkan och strategier
För att lyckas krävs samarbete mellan näringsliv, politik och civilsamhälle. Vilka strategier och partnerskap behövs för att skapa en långsiktig, hållbar omställning?
Målet med denna session är att identifiera konkreta åtgärder och strategier som kan implementeras för att öka takten i omställningen för nyttofordon.
Medverkande:
Lars Strömgren (MP) Trafikborgarråd Stockholms Stad.
Patrik Lindergren, CTO Vialumina.
Tobias Henmark, ansvarig e-mobility Preem.
Eldrift utan tunga batterier – så går det till
Ellastbilen är framtiden, men batterier är tunga och dyra. Här presenteras tre tekniker för eldrift med mindre batteribehov – elvägar, bränslecell och batteribyte. Därefter diskuteras med branschföreträdare och politiska beslutsfattare vilka förutsättningar dessa tekniker har för tunga sidans omställning.
Medverkande:
Mattias Goldmann, VD och grundare 2030-sekretariatet.
Elektrifieringen i ett skandinaviskt perspektiv
Norge har ledartröjan när det gäller elektrifiering av personbilsflottan och Danmark är på god väg att ta ledartröjan för elektrifieringen av den tunga trafiken. Hur ser Sveriges elektrifieringsambitioner ut och vad kan vi lära av varandra? Välkommen till ett samtal där vi jämför data, initiativ och styrmedel i de tre skandinaviska länderna.
Ny rapport släppt: Så kan Stockholm bli en elektrifierad huvudstad 2030
2019 presenterade Scania, Ellevio och Volkswagen en rapport om hur Stockholm skulle kunna bli en elektrifierad huvudstad till 2030. Rapporten blev grunden för diskussioner med Stockholms Stad och ledde fram till att staden 2021 grundade Elektrifieringspakten, där näringsliv och politik samverkar för att driva på elektrifieringen. I en tid när gröna omställningen är omdebatterad på grund av försenade projekt och en långsammare takt i omställningen krävs uthållighet och långsiktighet från näringslivet och politiken. Nu med endast fem år kvar till 2030 har de tre företagen, genom WSP, tagit fram en ny rapport som ger en bild av var vi står idag – vad har hänt och vad har inte hänt? Och vad krävs för att elektrifieringsvisionen ska kunna bli verklighet? Den nya rapporten presenteras just här på eCom Expo.
Medverkande:
Johan Uhlin, VD Scania Sverige.
Johan Lindehag, VD Ellevio.
Sten Forsberg, Sverigechef Volkswagen Personbilar.
Lars Strömgren, Trafikborgarråd Stockholms Stad.
Albert Petersson, Energikonsult WSP.