Seminarier Collage

Seminarieprogram torsdag 3 april

eComExpo är kanske landets största mötesplats för dig som vill veta mer om hållbara transporter. Förutom utställare och möjlighet till provkörning av eldrivna fordon av alla slag, fanns här ett digert seminarieprogram. Två fullspäckade dagar med samtal om allt från vätgas och megawattladdning till drönarleveranser.

Moderator som leder oss under de två dagarna:

Pernilla Ström

Pernilla Ström

är moderator, kolumnist, småföretagare och samhällsdebattör.

09:00
Presentation av ”Truck of The Year 2025” i Mercedes monter

Presentation och genomgång av eActros 600, som tilldelades branschens viktigaste pris – ”International Truck of the Year 2025”.

09:20
Smart laddning och flexibla elmarknader – vägen mot en effektiv laddinfrastruktur

Elektrifieringen av transportsektorn är en central del av övergången till ett hållbart energisystem. Samtidigt elektrifieras hela samhället samtidigt och kraven på elsystemet har aldrig varit större. Men med utvecklingen av smart laddning, olika styrsignaler och marknader för flexibilitet finns det stora möjligheter att skapa en effektiv laddinfrastruktur som möter framtidens behov, en laddinfrastruktur som agerar som resurs i elsystemet. Men vilka utmaningar och möjligheter finns på vägen?

I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:

Flexibilitet och effektivare nätutnyttjande:
• Hur kan olika flexibilitetstjänster bidra till att elproduktion och elnätskapacitet utnyttjas på ett bättre sätt generellt?
• Vad innebär olika verktyg för att frigöra flexibilitet – såsom lokala flexibilitetsmarknader, nationella stödtjänstmarknader, effekttariffer och villkorade avtal – för laddinfrastrukturens utveckling? Vilka specifika förutsättningar gäller för kommersiella transporter?

Smart laddning
• Hur ser potentialen ut för att använda tunga elfordon som en flexibilitetsresurs genom smart laddning och styrning av effektuttag?
• Vilka styrsignaler och incitament krävs för att åkerier och transportföretag ska vilja delta i flexibilitetsmarknader och bidra med flexibilitet till elsystemet? Vilka drivkrafter är viktigast?
• Hur kan samverkan mellan laddoperatörer, elnätsbolag och transportföretag stärkas för att optimera laddningstider och undvika effekttoppar?
• Vilka goda exempel finns där energi-och transportsystem integrerats på ett smart och effektivt sätt, kopplat till kommersiella transporter?

V2X-teknologi:
• Hur kan V2X-teknik bidra till att stabilisera elsystemet och optimera effektbehovet vid laddning av kommersiella fordon?
• Vilka hinder måste övervinnas för att V2G ska kunna skalas upp inom kommersiella transporter? Är det tekniska, ekonomiska eller regulatoriska utmaningar som är störst? När kan vi se Truck2G för första gången?
• Vad måste till för att V2X ska bli lönsamt för åkerier och logistikföretag? Hur behöver affärsmodellen se ut?

Programpunkten syftar till att identifiera nyckelfaktorer för att den flexibilitet och möjligheter som olika typer av smart laddning innebär realiseras, för att vi ska kunna bygga ett effektivt, integrerat och hållbart transport-och energisystem för framtiden.

Medverkande:
Patrik Lindergren, CTO & Founder, Vialumina.
Therese Caesar, Ansvarig Flexibilitet, Göteborg Energi.
Francisco Márquez Fernández, Forskningsledare VTI, Docent, Universitetslektor och temaledare inom laddning på Swedish Electromobility Centre.
Olle Mattson, Product Manager Ev Charging Solutions, Checkwatt.
David Mowitz, Expert E-mobility Power Circle.

10:00
Då blir den elektriska lastbilen lönsam

Elektrifieringen av transportsektorn är i full gång, men när blir den elektriska lastbilen verkligen en lönsam investering? För företag inom logistik och transport är frågan avgörande för att kunna göra hållbara och ekonomiskt smarta val. Vad krävs för att den elektriska lastbilen ska bli konkurrenskraftig jämfört med dieselalternativet?

I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:

Totalekonomi:
När överstiger eldrivna lastbilar fossila alternativ i lönsamhet, sett till inköpspris, driftkostnader och incitament?

Laddinfrastruktur och räckvidd:
Hur påverkar tillgången till laddstationer och batteriteknik möjligheten att elektrifiera långväga transporter?

Regleringar och stöd:
Vilken roll spelar politiska beslut, subventioner och skatteregler för att skynda på omställningen?

Medverkande:
Anders Grauers, docent, Chalmers.
Love Hansson, Näringspolitisk expert Transportföretagen.

10:45
Sveriges hamnar som nav för elektrifiering av godstransporter

Sveriges hamnar har en unik möjlighet att driva elektrifieringen av godstransporter och minska transportsektorns klimatpåverkan. Genom att erbjuda infrastruktur, samverka med aktörer och främja innovation kan hamnarna bli ledande i omställningen till hållbara transportkedjor. Denna programpunkt syftar till att utforska hur hamnar kan ta en aktiv roll i att forma framtidens elektrifierade transporter.

I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:

Hur kan hamnar utveckla laddinfrastruktur för både land- och sjötransporter?
Identifiera behoven och möjligheterna för laddstationer, landanslutningar och andra elektrifieringslösningar.

Vilken roll spelar hamnar i att integrera intermodala transporter?
Utforska hur elektrifierade godståg och lastbilar kan samverka med sjötransporter för att minska utsläppen längs hela logistikkedjan.

Hur kan hamnar bli energi-hubbar för förnybar energi och lagring?
Diskutera möjligheter för att använda sol- och vindkraft samt batterilösningar för att stödja elektrifierade transporter.

Vad krävs för att främja elektrifiering av sjötransporter?
Undersök vilken typ av infrastruktur och samarbete som behövs för att stödja batteridrivna och hybridfartyg.

Hur kan samverkan och policyutveckling påskynda elektrifieringen?
Identifiera vilka strategier, regleringar och samarbeten som behövs för att hamnar ska kunna leda utvecklingen.

Programpunkten avslutas med en diskussion om konkreta åtgärder och rekommendationer för att förverkliga elektrifieringsmålen.

Medverkande:
Monika Przedpelska Öström, Branschchef Hamn, Transportföretagen.
Erik Kanerva, Försäljningsdirektör Nordeuropa Kempower.
Andreas Bach, Enhetschef RISE.
Bart Steijert VD, Helsingborgs Hamn.

11:30
Fossilfria kommersiella transporter – nu händer det!

Omställningen av kommersiella transporter är igång. Hur är erfarenheterna av omställningen hos konsumenten? Vilka investeringar sker och hur går utrullningen av elektriska fordon? Vilka politiska incitament för köp av ellastbilar och stöd för infrastruktur finns och räcker de till? Och hur skapar vi efterfrågan för att öka tempot? Vilka fler incitament behövs? Hur hjälps vi åt för att sprida goda exempel?

Moderator:
Emmi Antonsson, Mobility Sweden

Medverkande:
Rickard Nordin, Riksdagsledamot C.
Camilla Brodin, Riksdagsledamot KD.
Karolina Boholm, Director Public Affairs Volvo.
Catharina Qvist, Sustainability Manager Scania.
Maria Johnsson, Head of Marketing and PR Volkswagen Transportbilar.

13:00
Fossilfria transporter – Hur skapar vi efterfrågan?

Att driva på efterfrågan på fossilfria godstransporter är en avgörande men komplex utmaning. Hur kan vi skapa incitament och förutsättningar för en hållbar omställning?

Detta seminarium belyser centrala frågor och möjligheter:

Kostnader och konkurrenskraft:
Fossilfria transporter är ofta dyrare – vem ska betala för omställningen? Hur kan vi fördela kostnaderna rättvist mellan transportörer, företag och konsumenter? Finns det hållbara affärsmodeller som gör dessa transporter konkurrenskraftiga?

Betalningsvilja och konsumentkrav:
Hur får vi företag och privatpersoner att aktivt efterfråga fossilfria alternativ? Kan märkningar, storytelling eller klimatdata stärka betalningsviljan?

Politikens roll och styrmedel:
Är skattefördelar, subventioner eller andra politiska åtgärder nyckeln till omställningen? Vilka styrmedel har bäst effekt?

Teknologiska genombrott och innovation:
Kan ny teknik sänka kostnaderna och öka tillgängligheten? Vilka innovationer ligger runt hörnet?

Hållbarhet som konkurrensfördel:
Hur kan företag stärka sin marknadsposition genom att vara tidiga med fossilfria lösningar? Är det lönsamt att satsa på hållbarhet trots högre initiala kostnader?

Internationellt samarbete:
Hur kan globala standarder och samverkan mellan politik och näringsliv driva utvecklingen framåt?

Genom att utforska dessa frågor får vi en tydligare bild av hur vi kan skapa en reell efterfrågan på fossilfria transporter och påskynda omställningen till en mer hållbar framtid.

Medverkande:
David Lundberg, Projektledare Fossilfritt Sverige.
Stefan Pettersson, Forskningschef IVL.
Helena Gellerman Riksdagsledamot (L).
Anders Grauers, Electromobility System Expert Chalmers.
Naznoush Habashian Hållbarhets- och Kvalitetschef Post Nord.

13:40
Växla upp omställningen – Elektrifiering av transportsektorn nu!

Transportindustrin står inför en nödvändig omställning, där elektrifiering spelar en nyckelroll för att minska utsläppen och säkra en konkurrenskraftig framtid. Volvo Group har redan lösningarna – men hur accelererar vi utvecklingen? I detta seminarium diskuterar vi var vi står idag, vilka hinder som finns och vad som krävs för att skala upp elektrifieringen av transportsektorn.

I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:

Varför elektrifiera?
– Hur bidrar elektrifiering av transportsektorn till klimatmålen och ökad konkurrenskraft?

Vad har vi idag?
– Vilka elektrifierade lösningar erbjuder Volvo Group och hur ser utvecklingen ut framåt?

Vilka är utmaningarna?
– Vad behövs från politiken, marknaden och infrastrukturen för att skynda på omställningen?

Vilka är de bredare vinsterna?
– Förutom minskade CO2-utsläpp, vilka andra fördelar ser vi med elektrifierade transporter och maskiner?

Seminariet vänder sig till beslutsfattare, transportköpare, branschaktörer och andra intressenter som vill vara en del av lösningen. Nu är det dags att växla upp!

Medverkande:
Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige.
Fredrik Tjernström, Electromobility Solutions Sales Manager, Volvo Construction Equipment.
Kristina Nilsson, SVP Charging & Infrastructure Solutions Volvo Energy.
Anna Göransdotter, Projektchef Skanska.

14:20
Depåladdning – En nyckelfråga för transportsektorns elektrifiering

Depåladdning är en av de största utmaningarna inom transportsektorns elektrifiering. Hur skapar vi effektiva, hållbara och skalbara lösningar?

I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:

Tekniska och operativa utmaningar
– Vilka hinder måste övervinnas för en fungerande laddinfrastruktur?

Flaskhalsar och kapacitet
– Vad begränsar utvecklingen idag – kostnader, teknik eller samordning?

Standardisering och integration
– Hur säkerställer vi flexibla lösningar som fungerar brett och integreras i energisystemet?

Samarbete och affärsmodeller
– Hur kan aktörer samverka för att skapa robusta system och incitament för investeringar?

Semi-publik laddning
– Hur kan åkerier optimera laddning vid lastning och lossning för ökad effektivitet?

Denna programpunkt ger en helhetsbild av depåladdningens möjligheter och utmaningar – och hur vi genom samarbete och innovation kan driva elektrifieringen framåt.

Medverkande:
Mattias Ångström, Head of Mobility Solutions OKQ8.
Fredrik Gustafsson, Head of Smart Charging Infrastructure Ellevio.
Johanna Colling, Product Manager E-Mobility, Depåladdning PREEM.
Erik Alfredsson, VD Alfredsson Transport.

15:00
The Future of Transport – Sustainability, Technology, and Infrastructure: Where Do We Stand Today?

Electrification, infrastructure expansion, and political initiatives can accelerate the transition to climate-friendly transport solutions. This panel discussion offers a current overview of how far the industry has come with existing technology and initiatives, as well as the obstacles and opportunities that lie ahead.

Topics for discussion in this session:

Electrification and Cost Parity with Diesel:
What are the conditions required for electric trucks to reach cost parity with diesel alternatives? How are factors like road tolls and energy prices influencing this transition? When will we achieve cost parity?

Infrastructure Needs and Development:
With a projected need for 35,000 charging stations for electric trucks by 2030, what are the main challenges for infrastructure development? What partnerships have been established, and what opportunities exist to meet these goals? Will we be able to meet the demand quickly enough?

The Role of Politics and Regulatory Requirements:
Given the projected need for 35,000 charging stations for electric trucks by 2030, what are the key challenges in infrastructure development? Which collaborations are in place, and what are the potential avenues to achieve these goals? Will we be able to meet the demand on time?

Participants:
Martin Hink, Head of eMobility/H2 Charging, Infrastructure & Ecosystem Business Solutions Mercedes-Benz.
Niclas Johnson, Försäljningschef Volvo Lastvagnar Sverige.
Cathrin Idén, Sales Manager Nordics Milence.
Niklas Engholm, försäljningschef Scania Sverige.

 

15:40
Framtidens flygplatser som energihubbar

Med introduktionen av eldrivna flygplan står flygplatser inför en omvandling från traditionella transportnav till avancerade energicentrum. Denna övergång kräver inte bara produktion av grön el på plats, utan även effektiva lösningar för energilagring. Inom det kommande decenniet förväntas de första kommersiella elflygplanen lyfta, vilket ställer nya krav på flygplatsernas infrastruktur och energihantering.

I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:

Vilka tekniska och operativa förändringar krävs för att flygplatser ska kunna stödja laddning och underhåll av elflygplan?

Hur kan flygplatser integrera lokal produktion av förnybar energi, såsom sol- och vindkraft, för att möta det ökade energibehovet?

Vilka energilagringslösningar, exempelvis batterier eller vätgas, är mest effektiva för att hantera variationer i energiefterfrågan på flygplatser?

Hur påverkar elektrifieringen av flygtrafiken den befintliga luftrumsstrukturen och flygtrafikledningen, särskilt i en blandad trafikmiljö med både el- och konventionella flygplan?

Vilka ekonomiska och affärsmässiga möjligheter och utmaningar medför omvandlingen av flygplatser till energihubbar för olika intressenter, inklusive flygplatsoperatörer, energibolag och flygbolag?

Medverkande:
Victoria Barrsäter, Näringspolitisk expert Transportföretagen – Flyg.
David Daniels, Senior Researcher Vti.
Cecilia Larsson, Sustainability manager, Örebro Airport.